Fototentoonstelling Harreveld

Grote belangstelling voor verleden Harreveld.

De foto’s op de  fototentoonstelling “Harreveld in beeld”, die de Vereniging voor Oudheidkunde Lichtenvoorde op zaterdag 20 en zondag 21 oktober 2012 had georganiseerd in de prachtige verlichte zaal de Boer in Harreveld, verschaften de bezoekers een plezierige en soms verrassende terugblik op hun verleden.

Het was er druk. Vooral  op zondag was er veel aanloop. En niet alleen van senioren. Ook de jeugd liet zich zien. Geconcentreerd werden de foto’s bekeken met als eerste doel: “sta ik misschien zelf ook ergens op een foto?”. Maar ook herkenning van familieleden of andere personen uit het verleden zorgde voor blijde verrassingen. In de gangen tussen de fotogalerijen werden zulke diepgaande gesprekken over vroeger gevoerd, dat er meestal geen tijd over bleef om in de koffiehoek een kopje koffie te komen drinken of een DVD presentatie aldaar te bekijken. Ook het door de bezoekers massaal en ijverig invullen van onbrekende namen op naamlijsten bij op tafels liggende foto’s nam veel van hun tijd in beslag.

De bezoekers waren enthousiast over het gebodene. Een bezoekster op zaterdagmiddag bood zelfs spontaan aan om de volgende dag de hele dag de kassa te verzorgen. Verder deed het de leden van de organisatie goed om te zien dat de meeste bezoekers urenlang bleven. Sommige bezoekers hadden aan een dag niet genoeg en kwamen voor de tweede keer terug. Men raakte niet uitgekeken op de meer dan 800 tentoongestelde foto’s.

Het plan is om in de toekomst ook in Vragender en Lievelde een grote fototentoonstelling in te richten.