Alsnog hekwerk om koningsboom Harreveld

Op zaterdagvond 27 april 2013 werd onder minimale belangstelling - slechts 7 toeschouwers waren aanwezig - op de hoek Kerkstraat/Ursulastraat in Harreveld door het kermis-koningspaar Jos Hulshof en Francis Lankveld een koningsboom geplant. Zonder hekwerk of herinneringsplaatje. Dit in schril contrast met de boomplantingen in Lievelde en Mariënvelde. Zie ook artikel “Koninklijke bomen” in de VOL periodiek van april 2014.
Ook de stichting Dorpsbelang Harreveld vond dat achteraf wel een beetje armoedig  en vatte het plan op om alsnog een hekwerk rond de boom te realiseren. Jan Wopereis van de Wopa in  Harreveld werd benaderd en die zei toe op zijn kosten een hekwerk te zullen ontwerpen, te construeren en dan aan Harreveld te zullen schenken.
Voor het ontwerp reisde Jan zelfs naar Zeeland, kwam terug met een ontwerp en legde dat voor aan Fons Krabben. Samen wilden ze nog eens ergens anders gaan kijken, maar vlak daarna kwam Jan Wopereis te overlijden.
Zijn vrouw Willemien en zijn zoon Jan Willem namen de  toezegging van Jan Wopereis aan stichting Dorpsbelangen Harreveld over.
Maandag 27 April 2015 , koningsdag, stond het hekwerk om de koningsboom uit 2013 verpakt in oranje doek, gereed ter onthulling.
Engelin Kolkman- Krabben, voorzitster van de stichting Dorpsbelangen Harreveld, schetste voorafgaande aan de onthulling de ontstaansgeschiedenis van het hekwerk. Daarna trokken Willemien en Jan Willem Wopereis het oranje verpakkingsdoek weg. Een prachtig zwart gecoat hekwerk met zes goudkleurige schilden kwam te voorschijn. Een mooi rond gemetselde voet er om heen laat het hekwerk nog eens extra mooi uitkomen. Samen vormt het een prachtige blikvanger bij de ingang  van het dorp.
Er waren deze keer ongeveer vijftig toeschouwers bij de onthulling aanwezig.

Harreveld, 27 april 2013. Francis Lankveld en Jos Hulshof
planten de koningsboom.

Harreveld, 27 maart 2015. Hekwerk om koningsboom onthuld.
Links Willemien en Jan Willem Wopereis. Uiterst rechts
Fons Krabben tussen de overige medewerkers

Term: